49. Bloc capitalista versus bloc soviètic, 29 de juliol a 2 d’agost del 2009



M’he quedat atrapat a Tallinn uns dies per descansar, però m’adono que només m’he mogut per la zona turística i decideixo explorar la capital, més enllà de les muralles del casc antic.

Si a la part turística hi torbes gent jove, emprenedora, que ja no vol aprendre el rus per defugir de l’era soviètica i que s’ha adaptat prou bé a les oportunitats de la nova era capitalista, en el barri que exploro, es concentra la gent gran, amb una fisonomia castigada per la vida que els hi ha tocat viure. Semblen encallats a l’era soviètica, sense que tinguin la capacitat de beneficiar-se de les oportunitats generades per la revolució socioeconòmica que viu el seu país. L’aspecte del barri és el que ha deixat l’era soviètica, amb domini de la fredor, la grisor i la deterioració.

No he tingut temps d’aprofundir més, però em quedo amb la sensació que hi ha una fractura entre el passat soviètic i el present capitalista. Probablement em trobaré amb el mateix panorama a la resta de paísos de l'Europa de l'est.